KÖPVILLKOR ONLINESHOP
PRISINFORMATION
Allmänt
Alla priser uppdateras frekvent på Datagrottan Onlineshop. Vi reserverar oss för eventuella prisändringar och för felaktig information påverkad av tekniska eller mänskliga fel.
Prisskillnader
Eventuella prisskillnader mellan Datagrottan Onlineshop och våra Datagrottan-butiker beror på dessa verksamheters olika förutsättningar och köpvillkor.
Internetbutiken har inga kostnader för lokal eller för butiksinredning. Via Internet kan vi inte heller erbjuda samma personliga betjäning, support eller servicegrad som i våra butiker. Frakt tillkommer dessutom alltid på Internetpriset.
Det angivna Internetpriset för enskilda varor gäller ej i våra butiker, där gäller angivet butikspris.
Sortiment
Produktsortiment för Datagrottan Onlineshop och för de fysiska Datagrottan-butikerna är inte identiska med varandra. Datagrottan Onlineshop kan erbjuda produkter och ibland varumärken som inte finns för försäljning i Datagrottan-butikerna. Omvänt kan också enstaka produkter som återfinns i Datagrottan-butikerna saknas i sortimentet för Datagrottan Onlineshop.
BETALNING OCH FINANSIERING
Vi erbjuder dessa betalsätt i vår nätbutik: kortbetalning, faktura, förskottsbetalning (se villkor nedan), delbetalning, & Swish. Enkelt och smidigt - kontakta oss om du har frågor kring din betalning.
Swish
Betala direkt med Swish-appen i din telefon. När du slutför din beställning hos oss så ligger betalningen och väntar på att godkännas i din Swish-app i mobilen. Limitgräns för betalning med Swish bestäms av din bank. Det kan behöva sättas en tillfäligt högre limit för din Swish-betalning om beloppet i kundvagnen är större än den limit du har angett som standard.
Klicka här för att läsa mer >>
Faktura - Privatperson
Fakturan skickas till din e-post. Betala inom 30 dagar. Tillsammans med Svea Ekonomi AB erbjuder vi en tjänst som gör det möjligt för dig som privatperson att få handla mot faktura upp till 80 000 SEK (inkl moms). Köp över 50 000 SEK kontrolleras manuellt och kan ta en dag extra innan den skickas. För mera information, kontakta oss. Sedvanlig kreditprövning sker direkt när du ansöker om detta i kundvagnen. Ingen avgift tillkommer. Leveranser sker alltid till folkbokförd adress men du kan även logga in med ditt Bank ID och ändra leveransadressen på din försändelse. Din adress hämtas online i kundvagnen. OBS! Du kan bli uppringd av SVEA på ditt angivna & registrerade telefonnr för att säkerställa identitet.
Klicka här för mer information >>
Delbetalning
Tillsammans med Svea Ekonomi AB erbjuder vi möjligheten att dela upp betalning med upp till 24 månader (upp till 12 månader med 0% ränta). Leveranser sker alltid till folkbokförd adress men du kan även logga in med ditt Bank ID och ändra leveransadressen på din försändelse. Du kan välja detta alternativ på köp upp till 80 000 SEK (inkl moms). Köp över 50 000 SEK kontrolleras manuellt och kan ta en dag extra innan den skickas. För mera information, kontakta oss. Din adress hämtas online i kundvagnen.
OBS! Du kan bli uppringd av SVEA på ditt angivna & registrerade telefonnr för att säkerställa identitet.
Klicka här för mer information >>
Betalkort
En betalkortsorder läggs enbart via hemsidan, ej telefon. Din beställning belastas på det kortnummer du angett.
Klicka här för mer info >>.
Visa & Mastercard via SVEA WebPay accepteras. Vid misstänkt otillbörligt kortköp förbehåller vi oss rätten att begära in personnummer för verifiering av adress. I dessa fall levereras varor endast till folkbokförd adress.
I dagsläget så tar vi inte American Express, Diners club eller kort utgivna utanför Europa.
Hyra & leasing - Företag
Tillsammans med Svea kan ditt företag välja att hyra din utrustning på ett mycket förmånligt och fördelaktigt sätt.
Klicka här för mer information >>
Faktura - Företag
Avser kommun, landsting, statliga myndigheter samt svenska företag med kreditvärdighet. Kreditupplysning utförs på samtliga företag. Villkor för beviljad faktura ställs av Svea Ekonomi. Enskilda firmor måste vara registrerade hos bolagsverket för att kunna faktureras. Betalningsvillkoret är 30 dagar. Vid betalningspåminnelse tillkommer lagstadgad avgift samt dröjsmålsränta enligt räntelagen. Vid inkasso tillkommer inkassoföretagets kostnader och avgifter. Fakturering hanteras av Svea Ekonomi AB som nås på telefon 08-735 90 00. Du kan även ringa eller maila oss om du har frågor kring fakturering. Leverans sker alltid till den adress som företaget har registrerad hos bolagsverket.
Direktbetalning via internetbank
Väljer du detta alternativ i vår kassa så skickas du vidare till din internetbank och du kan betala din beställning direkt.
Svea Konto
Du får varje månad en avi där du själv kan välja ett belopp att betala. Oftast är den lägsta gränsen, 50 kr. Det tillkommer varje månad en aviavgift på 29 kr samt en ränta på 19,50 %. Om du väljer köp mot konto på flera beställningar samtidigt så hamnar dessa på en och samma månadsavi. Du kan också välja att delbetala faktura eller din delbetalningsbeställning och på så sätt få över dessa på den räntebärande månadsavin. Kontoavierna aviseras alltid 13-14e varje månad och förfaller alltid 27e. Vid försenad betalning tillkommer en påminnelseavgift på 60 kr samt en förseningsavgift på 145 kr. Dessa avgifter tillkommer vid nästkommande månads avisering och du har sedan ytterligare 2 månadsavier på dig att betala innan kontot förfaller till inkasso. Här hittar du de fullständiga villkoren för
Svea Konto.
Presentkort
Du kan lösa in ditt presentkort direkt i kundvagnen genom att fylla i koden i fältet för kod i kassan. Om du behöver hjälp kan du även ringa vår kundtjänst på 08-446 11 44.
Omvänd skattskyldighet
Från och med den 1 april 2021 gäller omvänd skattskyldighet dig som bedriver en momsregistrerad verksamhet och handlar nedanstående produkter för mer än 100 000:- exklusive moms vid samma tillfälle. Detta gäller alltså inte försäljning till verksamheter som inte är momsregistrerade eller försäljning till privatpersoner.
Produkter som omfattas av den omvända skattskyldigheten är:
§ Mobiltelefoner
§ Surfplattor
§ Smarta klockor
§ Spelkonsoler
Åldersgräns
Personer under 18 år har inte tillstånd att handla på Datagrottan Onlineshop utan målsmans medgivande.
VID KÖP I KASSAN
Efter slutfört köp kommer en orderbekräftelse till dig om vad du har beställt Via e-post adressen som angetts vid beställningen
BESTÄLLNINGSVAROR
Leveranstid
Varor vi inte lagerför beställs från våra sammarbetspartners i Europa. Det medför att leveranstid kan bli längre hos beställningsvaror än för lagerförda varor. Normalt kan detta ta upp till 14 dagar.
FRAKTKOSTNADER
Allmänt
Frakt på leverans från Internet varierar beroende på produkternas vikt och storlek. Frakten är som lägst 29 kronor och maximalt 499 kronor per Internetorder. Frakt för respektive produkt anges på produktbladet. I kassan visas sammanlagd frakt.
Andra kostnader
Eventuell avgift för postförskott, 99 kronor, och postpaket kvällstid 99 kronor tillkommer alltid. Postpaket kväll innebär att din leverans sker till din hemadress mellan klockan 17-21. Är du inte hemma får du en avi om att kontakta Posten för ny utkörning.
LEVERANSVILLKOR
Allmänt
Leveranser från Internet sker med antingen Posten, DHL, Bring till närmsta utlämningsställe och en postavi eller SMS skickas till dig när din leverans finns för uthämtning. Skrymmande gods och gods som har en vikt över 20 kg, levereras
dagtid till din leveransadress. Posten telefonaviserar dig och levererar efter överenskommen tid. Ditt paket bärs inte in i bostaden. Outlösta paket returneras till oss efter 15 dagar.
Observera: Vid kreditkortsbetalning levereras Internetorder endast till kortinnehavarens folkbokföringsadress. Leverans sker bara inom Sveriges gränser.
Leverans kvällstid
Varor kan även levereras kvällstid mot en avgift på 99 kronor. Tjänsten kan ej väljas om lantbrevbärare delar ut till din adress. Detta tillval gäller heller inte om det är ett paket som väger över 20 kg eller är skrymmande och som då måste köras ut av fraktbolaget.
Reservation
Datagrottan reserverar sig för eventuell slutförsäljning av enstaka lagerförda produkter respektive uppkommen Force Majeure. Avbokas order vid eventuell slutförsäljning släpps reservation på ditt konto (kreditkort) alternativt att draget belopp (direktbanksbetalning) återbetalas.
LEVERANSTID
Normalt leverans inom 2-4 dagar
Lagerförd vara levereras normalt inom 2-4 helgfria arbetsdagar, förutsatt att den finns på vårt centrallager. Vid lagerbrist eller om varan är en beställningsvara avgörs leveranstiden av tillgången hos våra sammarbetspartners i Europa. Då kan leveranstid bli längre än 2-4 helgfria arbetsdagar.
Beställningsvara
Varor vi inte lagerför beställs från våra leverantörers lager. Det medför att leveranstid kan bli längre hos beställningsvaror än för lagerförda varor. Normalt kan detta ta upp till 14 dagar.
LEVERANSFÖRSENINGAR
Vid onormal lång leveranstid har konsumenten rätt att kontakta oss och häva köpet genom att svara på den orderbekräftelse som tidigare har skickats till kunden och där skriva att man vill häva köpet Datagrottan kommer då att skicka en bekräftelse på detta att de är möjligt om nu inte paketet är på väg till kunden och datagrottan ska sända ett bevis på detta
Vid eventuell leveransförsening kommer Datagrottan att försöka att kontakta kunden via mail eller telefon.
DELLEVERANS
Delleverans
Om en order innehåller flera produkter och någon av dessa skulle vara tillfälligt slut på vårt lager, skickas de produkter som finns i lager. Den restnoterade produkten skickas sedan separat, så fort vi fått in den på vårt lager igen.
Ingår en beställningsvara i samma order som en lagerförd vara kommer beställningsvaran att skickas så fort som möjligt och den lagerförda varan direkt.
Ingår en lagerförd vara eller en beställningsvara, i samma order som en förhandsbokad vara kommer den lagerförda varan eller beställningsvaran sändas så fort som möjligt. Den förhandsbokade varan skickas vid datumet för release.
Du betalar aldrig mer än den ursprungligt överrenskomna frakten vid en delleverans
OUTLÖSTA PAKET
Avgift för outlösta paket
För försändelser som inte löses ut och därför går i retur till oss debiteras en avgift om 300 kronor inklusive moms för att täcka kostnader för transport och administration.
Försändelsen måste hämtas ut inom 15 dagar. Därefter returnerar fraktbolaget varan till oss
SERVICE OCH GARANTI
Garanti
På Datagrottan får du alltid 12 månaders garanti på dina produkter och dina rättigheter enligt lag påverkas inte av garantin. Datagrottan Onlineshop tillämpar inskickningsservice. Vill du lämna in en vara köpt på Datagrottan Onlineshop i en fysisk Datagrottan-butik betalar du en inlämningsavgift om 495 kronor.
Service och garanti kontaktinformation
På denna informationssida hittar du telefonnummer och/eller hemsideadress till leverantörer för alla våra varumärken. Ofta kan en direktkontakt med respektive garantiutlämnare lösa eller besvara garanti-/servicefrågor snabbare. Kvitto eller följesedel måste uppvisas för att styrka garanti.
Undersökningskostnad
Garanti täcker för funktionsfel. Däremot tillkommer undersökningsavgift för undersökta varor som uppvisar handhavande fel eller som har ställts in felaktigt/blivit skadad av användaren. En undersökningsavgift tillkommer även i de fall då serviceverkstaden inte hittar något fel på inlämnad vara. Undersökningsavgifter är för närvarande 495 kronor.
Övriga frågor om service eller garanti
Maila oss på adressen order@datagrottan.se som är bemannad alla helgfria vardagar när du har övriga frågor som gäller Internet och Datagrottan Onlineshop.
EVENTUELATRANSPORTSKADOR VID LEVERANS
Vid en eventuell transportskada skall du som hämtar ut paketet eller tar emot paketet direkt meddela transportören eller utlämningsstället att paketet har en skada så det blir noterat innan du öppnar paketet detta är ytterst viktigt och om du misstänker att varan kan ha tagit skada så bör du ej ta emot paketet utan att så fort som möjligt meddela oss på Datagrottan att paketet har en transport skada så att vi i vår tur får kontakta transport bolaget och skicka ut en ny vara till er.
ÅNGERRÄTT/REKLAMATIONSRÄTT PÅ DATAGROTTAN ONLINESHOP
Allmänt
Vid köp på Datagrottan Onlineshop gäller ångerrätten i enlighet med Distansavtalsslagen (2005:59.DHL). Detta är en lagstadgad rättighet för dig som kund.
Ångerblankett
Här kan du som ångrar ditt köp ladda ner Ångerblankett och maila till oss
Ångerblankett ladda ner här
Mail adress order@datagrottan.se
Anmäl inom 14 dagar
Som kund har du då rätt att ångra köp inom 14 dagar från dagen du tagit emot varan eller hämtat den på Posten eller av Posten/ Dhl/ Bring aviserat utlämningsställe.
Kontakta oss via kontaktformuläret på vår hemsida, tänk på att skicka tillbaka varan inom 14 dagar efter att retur har godkänts
Vi skickar ut en fraktsedel till dig som du kommer att debiteras vid krediteringen av varan du står alltså själv för kostnaden till dig samt tillbaka till oss
För att underlätta hanteringen ser vi gärna att du använder en blankett innan du skickar varan i retur till oss. Då hjälper vi dig att skicka varan till rätt plats och att du får en säker återbetalning.
Återbetalning sker inom 14 dagar efter de vi fått in ångerblankett och mottagit returen av varan.
Returnera varan
Du får självklart titta på och undersöka varan. Tänk då på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. En vägledning är att du får hantera varan som du skulle få ha gjort i butik. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet eller om någon del av varan saknas eller är skadad är du ansvarig för varans minskade värde och vi förbehåller oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen.
Kvitto eller faktura ska också medsändas. Även varor som följer på köpet ska självklart också returneras. Mindre varor levereras ofta med ytteremballage som skyddar original/produktförpackning. Vid eventuell retur bör då detta ytteremballage eller likvärdigt emballage användas. För att underlätta hanteringen ser vi gärna att du använder en blankett innan du skickar varan i retur till oss. Då hjälper vi dig att skicka varan till rätt plats och att du får en säker återbetalning.
Du ansvarar för returförsändelse
När du returnerar produkten via Posten sänder du som postpaket och står själv för returkostnaden. Spar inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse. För att underlätta hanteringen ser vi gärna att du använder en blankett innan du skickar varan i retur till oss. Då hjälper vi dig att skicka varan till rätt plats och att du får en säker återbetalning.
Inlämningsavgift i butik
Vill du utnyttja ångerrätten och lämna in en vara köpt på Datagrottan Onlineshop i en Datagrottan -butik betalar du en inlämningsavgift om 495 kronor.
Villkor för CD-/DVD-skivor
Tänk på att Ångerrätten inte gäller om förpackningar brutits på förseglade datorprogram/spel, konsolspel, DVD-filmer, DVD-karaoke och produkter innehållande ljud- och bildupptagningar.
Villkor för skrivare
Om förbrukningsvara till en skrivare, det vill säga bläckpatron eller färgtoner, är bruten ur sin förpackning gäller följande vid utnyttjande av ångerrätt:
Bruten förpackning bläckpatron: 500 kronor.
Bruten förpackning lasertoner, svart: 800 kronor.
Bruten förpackning lasertoner, färg: 3000 kronor.
Återbetalning sker inom 14 dagar gällande ångerrätt samt reklamationsrätt
Vid kortköp går återbetalning tillbaka till samma kreditkort. Vid direktbanksbetalning sker återbetalning till kontot anslutet till direktbanksbetalning, faktura betalning skickas det ut en kredit faktura. Återbetalning av beloppet sker med avdrag för frakt.
Reklamationsrätt:
· Du som konsumenten har 3 år och 2 månaders reklamationsrätt.
· Konsumenten ska reklamera inom skälig tid från det att felet borde ha upptäckts.
· Reklamationsmeddelande som lämnats inom 2 månader från att konsumenten upptäckte ett fel anses alltid ha lämnats i rätt tid.
· Vid godkänd reklamation står Datagrottan för kostnader, inklusive all frakt.
· Konsumenten reklamerar genom att maila oss på adress order@datagrottan.se.
· Reklamation kan också göras till butiken på adress Tumstocksvägen 5 187 66 Täby.
· Återbetalning vid godkänd reklamation återbetalas beställningen i sin helhet inklusive frakt inom 14 dagar.
Mer om ångerrätten och Distansavtalslagen kan du läsa om på Konsumentverkets hemsida http://www.konsumentverket.se
Vid eventuell tvist hänvisas kunden till Allmänna reklamationsnämnden
Box 174 10123 Stockholm
www.arn.se
Samt EU ODR:
https://ec.europa.eu/odr
FORCE MAJEURE
Allmänt
Datagrottan är inte ansvarigt för försenad prestation (inklusive leverans och garantiåtgärder) orsakad av omständighet utanför Datagrottans rimliga kontroll och är i så fall berättigad till tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden.
Exempel på omständighet är - utan att utgöra fullständig förteckning - strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof. Om sådan omständighet varar mer än två månader, äger vardera parten rätt att säga upp avtalet utan den andra har rätt att erhålla eller skyldighet att utge ersättning.